PENGURUSAN PAMPASAN



PENGURUSAN PAMPASAN









SOALAN TUGASAN



TUJUAN

Tugasan ini direka untuk meningkatkan keupayaan pelajar untuk menerangkan bagaimana pelan kemudahan fleksibel membantu organisasi dalam mencapai visi, misi dan objektif-objektif.


KEPERLUAN

Terangkan bagaimana pelan kemudahan fleksibel boleh membantu organisasi untuk mencapai visi, misi dan objektif-objektifnya. Cadangkan objektif-objektif utama dalam membangunkan pelan kemudahan fleksibel dalam sesebuah organisasi untuk meningkatkan kualiti kehidupan pekerja-pekerja.



ISI KANDUNGAN

NO.
KANDUNGAN
M/S
1
HURAIAN MENGENAI ORGANISASI – OPCOM HOLDING SDN BHD
4
2
PELAN KEMUDAHAN FLEKSIBEL DI OPCOM
6
3
BANTUAN PELAN KEMUDAHAN FLEKSIBEL UNTUK MENCAPAI VISI, MISI DAN OBJEKTIF OPCOM
11
4
CADANGAN OBJEKTIF-OBJEKTIF UTAMA PELAN UTAMA KEMUDAHAN FLEKSIBEL
15
5
RUMUSAN
18
6
RUJUKAN
19






1.      HURAIAN MENGENAI ORGANISASI – OPCOM HOLDING SDN BHD.  

OPCOM Holdings Berhad telah diperbadankan di Malaysia pada bulan November 1994 sebagai sebuah syarikat berhad swasta yang terlibat dalam pembuatan kabel gentian optic, gel pengisian kompaun, aplikasi dan pemasangan kabel serta produk-produk berkaitan kabel. Pada 23 Disember 2003, OPCOM disenaraikan di pasaran MESDAQ Bursa Malaysia Securities Berhad.

OPCOM telah mendapat manfaat dan menikmati hubungan kerja profesional dengan rakan usaha samanya, Ericsson Network Technologies AB, Sweden, yang menyediakan platform untuk pemindahan teknologi, kemahiran pengurusan dan pengalaman berterusan serta pengetahuan produk. OPCOM mempunyai makmal ujikaji yang lengkap di negara ini, yang menjalankan pelbagai ujian kabel pada produk kabel. Kilang pengeluaran OPCOM yang dipimpin oleh Pengurus Kilang, Puan Rohiza Husain mempunyai kekuatan pekerja mahir seramai 126 orang pekerja dan disahkan pensijilan MS ISO 9001: 2000 dan MS ISO 14001: 2004.

OPCOM sangat komited untuk memenuhi dan melangkaui jangkaan pelanggan melalui produk berkualiti tinggi, penghantaran tepat pada masanya dan perkhidmatan pelanggan yang cemerlang sambil mengekalkan prestasi alam sekitar yang tinggi melalui amalan alam sekitar yang terbaik. Perniagaan ini dibina dengan memberi fokus jangka panjang, mampan dan berdaya saing. Dengan segala usaha dan komitmen yang telah dilakukan selama ini, OPCOM telah berjaya membuat jenama dengan sendirinya dengan kehadiran dan kedudukan yang kukuh untuk menjadi pengeluar utama kabel gentian optik dan aksesori berkaitan kabel di Malaysia.


Visi & Misi
“Infrastruktur Jalur Lebar Terjangkau untuk Semua Rakyat Malaysia”
Untuk menyampaikan produk dan perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan baik, disokong oleh penghantaran yang tepat pada masanya dan perkhidmatan pelanggan yang cemerlang.
Mempromosikan kesaksamaan, pembelajaran dan inisiatif pertumbuhan yang bertujuan untuk membangunkan pekerja OPCOM untuk mencapai potensi sebenar mereka untuk mengekalkan keperluan sumber manusia organisasi di masa depan. Untuk mempelbagaikan dan meneroka perniagaan lain yang menyokong pertumbuhan jangka panjang kumpulan syarikat.






2. PELAN KEMUDAHAN FLEKSIBEL DI OPCOM

Pemberian ganjaran merupakan aspek paling penting dalalm dunia pekerjaan.  Ganjaran juga dapat mempengaruhi motivasi pekerja dan sekaligus meningkatkan produktiviti organisasi.  Sesebuah organisasi harus mengetahui betapa pentingnya ganjaran itu dalam mempengaruhi kualiti dan produktiviti dan motivasi pekerja.

     Organisasi menawarkan pelbagai bentuk ganjaran bagi menarik minat pekerja serta mengekalkan pekerja di dalam organisasi.  Ganjaran yang menarik dapat mempengaruhi motivsi kerana pemberian ganjaran yang sewajarnya dan berpatutan menyebabkan pekerja merasakan sumbangan mereka kepada organisasi dihargai dan sedia menunaikan tanggungjawab serta memberi hasil tugas yang baik.

    Ganjaran terbahagi kepada dua iaitu ganjaran kewangan yang diberi secara langsung kepada pekerja sendiri seperti gaji atau upah, bonus, elaun atau pampasan.  Manakala ganjaran bukan berbentuk kewangan ialah perubatan percuma, cuti, kenaikan pangkat dan pengangkutan.

Faktor ganjaran menjadi aset yang terpenting dalam memotivasikan pekerja. Gaji yang diberikan adalah motivasi yang strategik kepada pekerja malah ganjaran-ganjaran lain di antaranya bonus, cuti, elaun dan pengangkutan juga memberi sumbangan kepada faktor motivasi pekerja.  Walaupun pelbagai faktor lain yang menyumbang kejayaan organisasi, namun pemberian ganjaran akan menjadi faktor yang penting boleh membawa kepada tingkat kepuasan kerja dan motivasi, di samping produktiviti pekerja itu sendiri.

     Oleh itu, organisasi harus mewujudkan sistem ganjaran yang efektif dan fleksibel bagi memotivasikan tingkah laku pekerja dan mempercayai bahawa pekerja mempunyai keperluan, nilai matlamat dan jangkaan yang berbeza terhadap ganjaran yang ditawarkan. 






2.1 Insuran Kesihatan
Di OPCOM, syarikat ada menyediakan insuran kesihatan kepada pekerja. Insuran yang dipilih oleh syarikat adalah dari pembekal insuran – Great Eastern. Insuran ini merangkumi rawatan di hospital bersama pakar, pakar penjagaan primer, penjagaan kecemasan dan juga surgeri yang ditawarkan sebagai insuran berkelompok.
Secara dasarnya, insuran ini terbahagi kepada lima kategori mengikut kategori seperti di dalam Jadual 1 :-

KATEGORI STAFF
GHS
(KADAR BILIK/RM)
JUMLAH PERLINDUNGAN
(RM)
2
Pengurusan Kanan
160
200,000.00
3A
Pengurus
80
120,000.00
3B /
3C
Penolong Pengurus /
Eksekutif

80


80,000.00
4
Pegawai
80
60,000.00
5
Koordinator
Pembantu Pejabat
80
50,000.00
Jadual 1 : Insuran Berkelompok OPCOM
Insuran kesihatan ini disediakan oleh syarikat atas rasa tanggungjawab sosial kepada pekerja dan memilih untuk menawarkan lebih dari yang diwajibkan oleh undang-undang. Dengan tersedianya pelan kemudahan insuran kesihatan ini, ianya dapat meringankan beban kewangan pekerja sekiranya perlu mendapatkan rawatan susulan yang lebih selesa dan cepat. Pihak syarikat merasakan insurans kesihatan adalah sebagai satu medium sokongan kewangan yang amat diperlukan semasa kecemasan perubatan.
Selain itu, syarikat juga merasakan pekerja berhak untuk mendapat rawatan yang lebih baik dengan menyediakan kemudahan sedemikian kerana pekerja dapat membuat rawatan di hospital swasta dengan menggunakan insuran yang disediakan.  Sekiranya pekerja mahu mendapatkan rawatan segera di hospital awam, pekerja mungkin perlu menunggu giliran yang agak lama ekoran kebanjiran orang pesakit.

2.2 Subsidi Perbelanjaan Makan Tengahari

Menurut Laporan Selangor Kini bertarikh 8 Januari 2020, Kerajaan pusat dan majikan disaran untuk memperluaskan pemberian kadar elaun makanan yang bersesuaian untuk diberi kepada pekerja ekoran kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Faedah tersebut dapat membantu mengurangkan beban kewangan yang mungkin dihadapi para pekerja. 
Di OPCOM, majikan memberikan subsidi makan tengahari di kafeteria yang disediakan. Setiap pekerja yang makan di kafeteria hanya perlu membayar RM2.70 bagi setiap hidangan. Manakala subsidi sebanyak RM2.30 setiap pekerja akan ditanggung oleh majikan. Pekerja diberi pilihan untuk mengambil sajian lengkap iaitu nasi, sejenis hidangan utama (ikan, ayam atau daging), sayur-sayuran atau ulam – ulaman, hidangan sampingan seperti telur dan juga air yang telah disediakan.
Selain dari dapat menampung perbelanjaan makanan pekerja, subsidi makanan ini juga dapat menjimatkan masa pekerja untuk pergi membeli makanan di luar. Masa yang masih terluang pada waktu rehat dapat digunakan untuk berehat seketika untuk menyegarkan badan.
Walaupun harga yang perlu dibayar adalah murah, syarikat masih tidak kompromi terhadap kesihatan pekerja. Setiap masakan diberi pemantauan yang ketat oleh pihak pengurusan. Pengurusan akan memastikan pola makanan adalah semimbang. Pekerja sentiasa dihidangkan dengan makanan sihat berbanding masakan di luar yang tidak diketahui tahap kebersihannya. Ini adalah sebahagian dari tanggungjawab pihak pengurusan agar pekerja sentiasa sihat untuk menjalankan tugas harian.  

2.3 Subsidi Perjalanan dan Pengangkutan Awam

Seperti yang kita sedia maklum, perbelanjaan perjalanan ke tempat kerja merupakan satu kos yang tinggi, terutamanya yang tinggal di bandar besar seperti Shah Alam, Selangor. Kesesakan jalan raya menyebabkan pekerja terpaksa menggunakan tol agar sampai dengan lebih mudah dan cepat. Subsidi perjalanan seperti minyak dan tol merupakan inisiatif faedah pekerja yang boleh majikan pertimbangkan untuk tawarkan kepada para pekerja yang memandu ke pejabat. Buat mereka yang menggunakan pengangkutan awam pula, subsidi seperti elaun bulanan serta kemudahan pengangkutan juga merupakan jenis faedah pekerja yang komprehensif untuk diberi.
Pekerja-pekerja di OPCOM layak untuk menerima elaun perjalanan sebanyak RM100.00 setiap bulan. Elaun perjalanan dikira secara purata bergantung kepada rekod kehadiran mereka. Inisiatif pelan kemudahan ini bertujuan mengurangkan beban kos perjalanan terutamanya kepada yang tinggal agak jauh dari tempat kerja. Walaupun kadar yang ditawarkan agak rendah berbanding organisasi lain, ianya masih sangat dihargai oleh para pekerja yang berpendapatan rendah dan sederhana.
Selain dari bantuan kewangan, memandang ramai pekerja Opcom yang menggunakan kemudahan komuter untuk ke tempat kerja. Oleh itu bas mini disediakan bagi membawa pekerja-pekerja yang berulang alik dari syarikat ke stesyen komuter Shah Alam. Bas ini beroperasi 2 kali bagi setiap shif pagi dan petang.

2.4 Liputan Rawatan Penjagaan Pergigian

Selain dari insuran kesihatan, OPCOM juga menawarkan manfaat penjagaan gigi dan kos rawatan sebanyak RM300.00 setahun bagi setiap pekerja. Menurut polisi syarikat, faedah penjagaan pergigian meliputi pelbagai rawatan dan prosedur asas seperti pembersihan gigi rutin setiap enam bulan.
Rancangan penjagaan gigi yang ditawarkan oleh OPCOM terbahagi kepada  tiga kategori iaitu :-
Perkhidmatan Pertama - yang berbeza dari pembersihan gigi rutin setiap 6 bulan termasuklah pemeriksaan, x-ray, pengedap dan rawatan fluoride.
Perkhidmatan Kedua - yang termasuk tampalan, bantuan kecemasan, terusan akar, dan mahkota pergigian (crowning).
Perkhidmatan Ketiga - yang termasuk bridgework, penyingkiran gigi, gigi palsu, dan prosedur kompleks lain.
Manfaat rawatan penjagaan gigi ini hanya boleh digunapakai oleh pekerja sahaja dan jumlah yang tidak digunakan pada tahun semasa tidak boleh dibawa ke tahun hadapan. Walaupun kos penjagaan gigi jarang digunakan sepenuhnya oleh pekerja, pihak pengurusan masih mahu mengekalkan manfaat ini demi kesejahteraan pekerja.




3.      BANTUAN PELAN KEMUDAHAN FLEKSIBEL UNTUK MENCAPAI VISI, MISI DAN OBJEKTIF OPCOM.

Penghargaan perlu di berikan kepada kakitangan di dalam sesebuah organisasi. Ia menjadi rangsangan yang amat berguna untuk meningkatkan prestasi individu, prestasi kumpulan sekaligus prestasi organisasi. Seperti yang kita sedia maklum, objektif pengurusan sumber manusia dan objektif syarikat sebahagiannya terbahagi kepada tiga (3) iaitu :-

i)                   Menarik pekerja yang berkebolehan menyertai organisasi
ii)                 Pengekalan tenaga kerja untuk jangka panjang
iii)               Membangunkan tenaga kerja mengikut potensi

Seperti yang kita sedia maklum, visi dan misi syarikat haruslah berjalan seiring dengan segala pelan tindakan organisasi bagi menjayakan objektif syarikat. Usaha-usaha untuk meningkatkan pencapaian organisasi adalah suatu usaha yang berterusan. Ia bukan sahaja melibatkan kenaikkan nilai pemegang saham, pencapaian peluang yang berdaya saing, menambah nilai, dan menaikkan pulangan pelaburan.
Seperti kata pepatah, “wang mudah diperolehi tetapi tidak bagi pekerja yang baik". Kualiti pekerja yang baik dapat membantu menaikkan pencapaian organisasi. Jika para pekerja tidak berpuas hati dengan ganjaran dan faedah yang diberikan, maka ini akan menyebabkan wujudnya masalah-masalah seperti ponteng kerja, kadar pusingan kerja pekerja yang tinggi, penurunan produktiviti dan ketidaksungguhan bekerja.
Faedah pekerja kadangkala dirujuk sebagai faedah sampingan tetapi sebenarnya ia adalah unsur-unsur asas di dalam pakej pekerjaan. Meskipun faedah pekerja tidak menghasilkan motivasi secara terus, ia dapat meningkatkan komitmen dan kepuasan bekerja terhadap organisasi. Di samping itu, faedah pekerja boleh meninggikan lagi kesetiaan pekerja terhadap syarikat. Firma-firma di Jepun umpamanya mempunyai pekerja-pekerja yang sangat taat kepada syarikat yang akhirnya dapat meningkatkan produktiviti syarikat.




Oleh yang demikian, pelan kemudahan fleksibel adalah penting sebagai sistem sokongan demi mencapai matlamat organisasi. Pelan kemudahan yang fleksibel dapat membantu merialisasikan visi dan misi syarikat dari aspek :-

3.1 Untuk Menarik Bakat.
Selain dari gaji yang menarik, kebanyakkan pekerja sekarang juga mengambil kira faktor pelan kemudahan yang fleksibel sebagai faktor penerimaan kontrak kerja. Sekiranya organisasi mempunyai pelan yang kompetitif, organisasi akan mampu menarik lebih banyak bakat yang terbaik yang terdapat di dalam industri.

Opcom juga terkenal sebagai satu organisasi yang sentiasa menjadi pilihan kepada institusi pengajian untuk menghantar pelajar mereka menjalani Latihan Industri. Dengan faedah menarik yang ditawarkan kepada pelajar latihan industri, selain bidang kerja dan pelajaran berjalan seiring, sudah pasti Opcom akan menjadi pilihan kepada pelajar Politeknik, UiTM, UIA dan lain-lain. Terdapat juga beberapa kes di mana terdapat pelajar industri yang memohon untuk terus bekerja di Opcom kerana tertarik dengan gaji yang ditawarkan selain dari faedah-faedah kepada staf yang memberangsangkan.

3.2 Untuk Mengekalkan Kakitangan.
Organisasi yang menawarkan pelan tindakan yang fleksibel pastinya akan dapat mengekalkan pekerjanya yang terbaik. Pekerja tidak mungkin beralih arah kepada organisasi lain sekiranya beliau yakin dengan tawaran organisasi. Dengan adanya pekerja senior yang berpengalaman, syarikat dapat memacu prestasi dengan menggalakkan sekutu untuk mencapai matlamat baru dan mendorong lebih jauh.

Seperti contoh, bagi jabatan pengeluaran mempunyai empat (4) orang staf senior yang berkhidmat sejak dua puluh dua (22) tahun lepas. Pekerja-pekerja ini mempunyai pengalaman luas mengenai mesin-mesin pengeluaran yang diimport dari Sweden. Sebagai menghargai jasa dan pengetahuan mereka di dalam bidang pengeluaran Opcom,  empat (4) tenaga senior ini telah dilatih menjadi tenaga pengajar kepada staf-staf baru dan sentiasa menjadi rujukan sekiranya jabatan pengeluaran mempunyai masalah mengenai mesin produksi.

Pekerja ini juga tidak pernah lokek untuk berkongsi ilmu dan pengalaman bersama staf baru. Keadaan ini menimbulkan suasana harmoni sesama staf dan ini merupakan kejayaan kepada staf dan organisasi dalam sama-sama bekerjasama untuk mencapai target produktiviti.
3.3 Meningkatkan moral pekerja yang secara tidak langsung meningkatkan produktiviti.
Para pekerja pastinya merasa diri mereka dihargai apabila kebajikan mereka terbela. Pihak pengurusan seharusnya tidak memandang remeh ke atas kebajikan pekerja. Pekerja yang berpuas hati dengan ganjaran dan faedah yang diberikan tidak akan mudah mendatangkan masalah kepada majikan. Sebaliknya, mereka akan terus bekerja bersungguh-sungguh dan bersama-sama mencapai matlamat yang telah ditetapkan organisasi.
Sekiranya berlaku masalah pekerja, secara tidak langsung produktiviti pengeluaran akan menurun akibat dari sikap pekerja yang tidak mahu bekerja sepenuhnya. Akibatnya matlamat Opcom yang ingin menjadi pengeluar terbesar kabel optik di Malaysia, pastinya tidak dapat dicapai.
3.4 Sebagai jaminan perlindungan kepada pekerja
Ganjaran dan faedah yang diberi oleh sesebuah organisasi itu amatlah penting sebagai jaminan dan simpanan hari tua seseorang pekerja. Ganjaran yang diberi memberi jaminan agar keperluan sehari untuk seisi keluarga dapat dipenuhi. Sementara faedah pula memberi perlindunagn kepada pekerja sekiranya pekerja tersebut ditimpa bencana atau kemalangan semasa bekerja. Dengan ini faedah-faedah yang ditawarkan itu akan menolong pekerja mengekalkan taraf kehidupan mereka.
Seperti yang dapat dilihat, pekerja-pekerja di Opcom tidak boleh berhenti bercerita tentang budaya kerja mereka. Dengan rakan sekerja yang mesra dan persekitaran yang selamat dan sihat dapat memupuk semangat berpasukan yang tinggi. Budaya Opcom sentiasa mengutamakan keselamatan pekerja, sokongan yang kuat dari pihak pengurusan dan juga mempunyai ahli pasukan yang prihatin terhadap satu sama lain. Ini membuktikan yang syarikat mengambil berat tentang pekerja dengan menyediakan insuran kesihatan, makanan yang sehat dan juga menggalakkan pekerja mengambil rehat yang cukup. Dalam erti kata lain, syarikat mengambil kira kesejahteraan pekerja, dan pekerja juga tahu mereka dihargai. Oleh itu pekerja akan lebih cenderung untuk tetap terlibat dengan kerja, komited, dan produktif yang membantu untuk mempercepatkan dan memaksimumkan ROI. Pelan pampasan yang baik juga boleh meningkatkan kepuasan kerja secara umum.





4.      CADANGAN OBJEKTIF-OBJEKTIF UTAMA PELAN UTAMA KEMUDAHAN FLEKSIBEL.

Setiap kemudahan pelan fleksibel yang ditawarkan organisasi pasti mempunyai ruang penambahbaikan. Begitu juga di Opcom, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia sentiasa mencari jalan penambahbaikan bagi memberi keselesaan dan demi kebajikan pekerja. Seperti contoh-contoh dibawah, Jabatan Pengurusan Sumber Manusia dan juga pihak pengurusan sedang mengkaji faedah-faedah lain yang mungkin dapat diberikan kepada pekerja pada masa akan datang.

4.1 Konsep Bekerja Dari Rumah
Bekerja dari rumah merupakan scenario baru di Malaysia. Namun demikian, situasi ini telah lama dipraktikkan di kebanyakkan syarikat di negara Eropah. Pelbagai penjimatan kos oleh majikan dan juga pekerja dapat dilakukan dengan bekerja dari rumah. Kepada majikan, penjimatan kos ruang pejabat dan utiliti dapat dimaksimumkan. Manakala bagi pekerja pula, penjimatan kos perjalanan dan tenaga dari bersesak-sesak di jalan raya ke pejabat.

Bagi pekerja yang baru berkeluarga, sudah semestinya masa bersama anak-anak kecil amatlah berharga. Sekiranya majikan memberi kelonggaran untuk bekerja dari rumah pada hari-hari tertentu sudah tentunya akan menarik lebih ramai generasi Y untuk menyertai pasukan kerja. Dengan cara ini, manfaat yang ditawarkan secara tidak langsung akan membantu syarikat untuk membangunkan potensi sebenar pekerja kerana pekerja boleh bekerja pada suasana yang lebih fleksibel dan mungkin di bawah tahap stress.

4.2 Bantuan Kewangan Belajar
Pelangsaian hutang pinjaman pendidikan seperti PTPTN, Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sememangnya wajib dibayar setelah pekerja mula bekerja sepenuh masa. Namun, pasaran pinjaman pendidikan dan peningkatan hutang pinjaman pendidikan telah menjejaskan ekonomi pada zaman ini. Bahkan bantuan kewangan belajar telah menjadi satu faktor penting dalam pencarian kerja dan perundingan gaji.

Sebagai contoh, Vector Infotech Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat tempatan yang di dalam rangkaian industri dan teknologi telah memulakan inisiatif membantu meringankan bebanan kewangan pekerja dengan menawarkan bantuan bayaran balik pinjaman PTPTN sejak beberapa bulan lalu. Menurut kata Pengarah Urusannya Hii Ding Sin, syarikat tersebut komited untuk membantu pekerjanya melangsaikan hutang pinjaman PTPTN sebagai satu strategi untuk menarik, mengekalkan dan sebagai ganjaran kepada pekerja cemerlang dan pekerja baharu.

Manakala menurut laporan Berita Harian Online (10 Ogos 2019), Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menyarankan, majikan yang memiliki perniagaan berdaftar agar merebut peluang pelepasan cukai tanpa had bagi tahun berakhir 2019 dan mungkin akan dilanjutkan pada tahun-tahun yang akan datang, sebagaimana yang diumumkan ketika Belanjawan 2019 yang lalu. Pengurus Besar Kanan PTPTN, Abdul Ghaffar Yusop menyatakan pelepasan cukai itu boleh diperoleh menerusi bantuan PTPTN oleh majikan kepada kakitangan sepenuh masa. Majikan seharusnya merujuk bantuan ini sebagai hadiah atau sumbangan majikan kepada kakitangan yang layak menerimanya tanpa melibatkan gaji kakitangan.

Dengan itu, jelas dapat dilihat komitmen majikan menawarkan pekerja mereka beberapa bentuk bantuan atau insentif yang dikategorikan sebagai manfaat yang akan dipertimbangkan oleh pekerja. Majikan boleh menawarkan manfaat ini kepada pekerja cemerlang dan ini akan membuatkan pekerja berlumba-lumba dalam memberi prestasi yang terbaik sekaligus memberi kesan positif kepada syarikat. Selain itu, manfaat dari segi bantuan kewangan juga membolehkan syarikat mengikat kontrak bersama pekerja. Ini dikira sebagai situasi “menang menang” kerana syarikat mendapat modal insan terbaik dan pekerja dapat menjamin pekerjaannya.
4.3 Insuran Kesihatan Berkelompok
Seperti yang kita sedia maklum, rata-rata syarikat pada masa kini menawarkan insuran kesihatan kepada pekerjanya. Namun demikian, hanya segelintir majikan yang memperluaskan skim insuran tersebut kepada ahli keluarga pekerja.

Sekiranya manfaat insuran kesihatan ini dapat diperluaskan, sudah pastinya pekerja akan berasa dihargai oleh majikan. Ini adalah salah satu faktor motivasi kesan dari kenaikan kos perubatan. Selain itu, seiring dengan misi Opcom dalam mempromosikan kesaksamaan dikalangan pekerja, dengan adanya penyediaan insuran kesihatan kepada pekerja dan ahli keluarga akan dapat mendekatkan jurang manfaat yang diperolehi oleh pegawai atasan, pihak pengurusan dan pekerja bawahan.

4.4  Caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Yang Lebih Tinggi.
Seperti yang termaktub di dalam undang-undang pekerjaan Malaysia, majikan wajib untuk mencarum syer majikan kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak 13% dari gaji pekerja. Namun demikian, terdapat beberapa majikan yang memberi faedah hebat kepada pekerja dengan mencarum syer majikan dengan kadar yang lebih tinggi. Sebagai contoh, pihak pengurusan Syarikat Air Selangor, mencarum sebanyak 15%, 3% lebih tinggi dari kadar yang telah ditetapkan oleh undang-undang. Walaupun kelebihan faedah ini tertakluk kepada pekerja yang bekerja lebih pada 5 tahun, ianya masih diklasifikasikan sebagai faedah yang jarang ditawarkan dikebanyakkan syarikat di Malaysia.








5. RUMUSAN

Pengurusan pampasan adalah perkara utama dalam pengurusan sebuah organisasi kerana ia menyumbang kepada kejayaan menyeluruh dalam pelbagai cara. Pengrusan pampasan akan menjadi efektif apabila pihak pengurusan menghargai nilai pelaburan dalam modal insan, kegembiraan warga kerja dan nilai gaji yang kompetitif.

Adalah penting bagi suatu organisasi untuk menetapkan gaji yang menarik perhatian serta sesuai dengan suasana ekonomi semasa kerana ini akan menjadi faktor pengekalan modal insan yang berkualiti. Faedah yang mengimbangi keperluan asas kemanusiaan juga merupakan faktor penting dalam menentukan sejauh mana pekerja merasa gembira untuk membina kerjaya jangka panjang dalam organisasi tersebut.

Merancang pakej pampasan yang menarik dan berdaya saing merupakan tugas utama Jabatan Pengurusan Sumber Manusia bersama pihak pengurusan syarikat. Kajian kos sara hidup dan standard kehidupan manjadi satu tanda aras dalam menentukan apa dan bagaimana yang mahu ditawarkan. Tawaran pampasan yang menarik mampu untuk merendahkan pusing ganti pekerja dan mengekalkan pekerja sekaligus menjimatkan masa Jabatan Pengurusan Sumber Manusia dalam aktiviti mengambil pekerja dan menumpukan terhadap isu-isu yang lebih penting.

Pada dasarnya, polisi dan sistem ganjaran dilihat sebagai petunjuk sikap dan keprihatinan majikan terhadap pekerja.
Pekerja yang tidak berpuas hati dengan pekerjaannya boleh meninggalkan pelbagai kesan negatif. Seperti mendorong pekerja tidak menyumbangkan perkhidmatan mereka yang terbaik untuk majikan. Staw (1976) menyatakan kesan daripada kepuasan kerja akan mempengaruhi prestasi kerja.



6.RUJUKAN

Ø  Elaun makan pekerja perlu diperluas. (2014, January 8). Selangorkini. https://selangorkini.my/2014/01/elaun-makan-pekerja-perlu-diperluas

Ø  Insentif persaraan pekerja perlu dikaji. (2018, September 16). BH Online. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/09/474381/insentif-persaraan-pekerja-perlu-dikaji

Ø  Kay Suhaimi. (2018, July 29). 9 Tips Untuk Berjaya Dengan Bekerja Dari Rumah. Iluminasi. https://iluminasi.com/bm/9-tips-untuk-berjaya-dengan-bekerja-dari-rumah.html

Ø  MENINGKATKAN PRESTASI MELALUI PENGHARGAAN PEKERJA. (n.d.). naim2. https://b-naimem.tripod.com/buku.htm

Ø  Staw, B. M. (1976). Knee-deep in the Big Muddy: A study of escalating commitment to a chosen course of action. Organizational Behavior & Human Performance, 16(1), 27–44. https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90005-2

Ø  Armstrong, M and Murlis, H. (1994). Reward Management (3rd edition). London: Kogan Page.

Ø  Wayne F.Cascio. (1995). Pengurusan Sumber Manusia. K.L: DBP.

Ø  Harold Koontz and Heinz Wiehrich. (1991). Pengurusan. K.L: DBP.

Ø  Martin Fisher. (1995). How To Reward Your Staff. London: Kogan Page.

Ø  Pritchard, D and Murlis, H. (1992). Jobs, Roles and People: The New World Of Job Evaluation. London: Nicholas Brearley

Ø  Armstrong. (1994). Performance Management. London: Kogan Page.

Ø  Cannell, M and Wood, S. (1992). Incentive Pay: Impact and Evolution. London: Institute of Personnel and Development.




Comments

Popular posts from this blog

PEMBOLEHUBAH MAKROEKONOMI

KONSEP NILAI DAN KEPUASAN PELANGGAN